Mi is az a PISA jelentés?
A PISA napjaink legátfogóbb nemzetközi felmérése, melyet három évente rendeznek meg annak érdekében, hogy az országok oktatáspolitikáját összehasonlítsák. Sokféle tárgyat vonnak be a vizsgálatba, de nagyrészt a való életből vett feladatokat adnak a tanulóknak. A PISA egyik megkülönböztető jellemzője az is, hogy nemcsak számon kéri mindazt, amit a diákoknak meg kellett (volna) tanulniuk, hanem azt próbálja értékelni, hogyan tudják alkalmazni a tanultakat.
Mitől egyedi a finn rendszer?
2000-2006 között Európai viszonylatban Finnország kiemelkedő eredményeket ért el a PISA vizsgálatokban, joggal érdemelték ki a „finn csoda” jelzőt oktatási sikereikre. De mitől is olyan sikeres ez a rendszer? Az északi országban a tanárok a társadalom egyik legelismertebb hivatását űzik a társadalmi megítélés szerint, hiszen gyermekeket oktatnak. A tanárok egy általános alaptantervet követnek, bármilyen oktatási segédletet használhatnak munkájukhoz, a diákok interneten is tájékozódnak, illetve rengeteg könyv online is elérhető. A kiterjedt könyvhálózat miatt magas az olvasás presztízse, a gyerekek szeretnek olvasni, ezáltal tájékozottabbak is. A tanítók szeretik a gyerekeket, nem kirekesztő, hanem befogadó a rendszer, mindenkinek lehetőséget biztosítanak a tanulásra, vallják, hogy minden gyermek tehetséges valamiben, így a gyerekek szeretik az iskolát, szeretik, amit csinálnak. A befogadó szemlélet elősegíti, hogy mindenki részesülhet az oktatásból, aki pedig megfelelő oktatást kap, annak nagyobb sikerei lesznek a munkaerő-piacon.
Hol helyezkedik el Magyarország ebben a vizsgálatban?
Ha pozitívan akarunk értékelni, akkor röviden azt mondhatjuk, hogy a középmezőnyben, de nem ennyire árnyalt a kép, sajnos.
Alapvető hibája a rendszerünknek, hogy a praktikus tudás helyett a lexikális tudásra épít, azaz nem feladatmegoldó, gyakorlatias gyerekeket ont magából, hanem magoló, elméleti tudást megszerző fiatalokat, akik miután megszerezték a tudást, nem tudják, hogy azt mire is kéne használni.
A magyar oktatáspolitika túlságosan centralizált, fentről erősen irányított, amely behatárolja a pedagógusok lehetőségét a tanításra. Ahogy azt korábban már láttuk, a finn rendszernek pont az az erénye, hogy a tanároknak szabadságot ad módszerekben és eszközökben, míg a magyar pedagógusnak még csak választási lehetősége sincs például a tankönyvcsaládot illetően.
A finn rendszer, és egyébként a PISA teszteken jól teljesítő országokban is megfigyelhető, hogy a kulcskompetenciák elmélyítése a fő irányvonaluk, amely már felkészíti a gyerekeket a felnőtt életre. Pedagógiájukban előszeretettel alkalmazzák a cselekedtető és gondolkodtató csoportmunkákat, többféle tanulási mechanizmust ötvöznek, széleskörű tudást adnak és nem a lexikális tudásra alapoznak.
Célunk egy olyan, Magyarországon egyedülálló oktatási alapozó rendszer megalkotása melyben a fentebb említettek megvalósításra kerülnek, és olyan gyerekeket nevel ki, aki:
- Képes csapatban gondolkozni, feladatszemléletű és problémaorientált,
- Cselekvő és gondolkodó, tudását aktívan, a helyzethez igazítva tudja alkalmazni,
- Használható nyelvtudással rendelkezik, amely idegen nyelvi környezetből, anyanyelvi oktatótól ered,
- Mozgásközpontú szemlélettel rendelkezik, azaz lételeme a mozgás, hiszen a mozgás már fél egészség,
- Modern tanulási technikák révén szívja magába a tudást.
Mint ismeretes 21. század gyermekeinek már az internet minden kérdésére választ tud adni, csak az a fontos, hogy megtanulja a számítógépet „jól” használni. Nem az a gyermek indul előnnyel a társadalomban, aki a „jó tanuló” eszményét testesíti meg, hanem az a gyermek, aki képes olyan tudást megszerezni, amivel megállja helyét a munkaerőpiacon.
Mit nyújt ezek alapján intézményünk?
- Iskola előkészítő csoportunkban a játékosan megszerzett, gyakorlati tudásra építünk
- Kompetencia alapú tanulást fogunk megvalósítani, cselekedtető, gondolkodtató csapatmunkákkal, új ismeretek megszerzése révén
- „Katedra szemléletű” nevelés helyett csoportosan megoldandó projekt feladatokkal szeretnénk tarkítani a nevelés színtereit
- Mozgásra és egészséges életmódra nevelést
- Használható idegen nyelvi alapokat
Amennyiben Ön is úgy gondolja, hogy gyermeke számára ezek a lehetőségek utat nyitnak egy sikeresebb felnőttkor felé, akkor alapozza meg gyermeke jövőjét Velünk!
Bővebb információ: http://www.kincsemsziget.hu/iskola_elokeszito
Jelentkezés:
https://docs.google.com/forms/d/1jx9UrHan_N8bELzKPkhw_KDtTCvWIkI9E8nH_tHovuU/edit
További kérdés esetén forduljon Hozzánk bizalommal:
Kardos Éva: 06-70/271-3737