Hogyan válasszunk óvodát?
2017. szeptember 01. írta: KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS ISKOLÁJA

Hogyan válasszunk óvodát?

Míg a kisebb gyerekek esetében ez a kérdés az első közösségi élmény meghatározásáról szól, a nagyobbak esetében komoly fejlődési/fejlesztési kérdéseket vet fel. Kardos Éva, a Kincsem Sziget Óvoda és a Varázshíd Tanoda Óvoda alapítója valamint Gaál Edit e két óvoda vezetője látnak el minket hasznos tanácsokkal!

Hol tájékozódjunk?

K.É. : Ismerősök ajánlása mindenképp fontos, hiszen nekik már van életszerű tapasztalatuk. Az interneten, fórumokon is kaphatunk hasznos tanácsokat, de a legfontosabb a személyes benyomás. Érdeklődjünk telefonon a számunkra szimpatikus intézményekben, írjuk össze és merjük feltenni a kérdéseinket! Kérjük a vezetőt, ne egy dajkával, óvónővel beszélgessünk, mert lehet, hogy neki nincs kellő információja. Válasszunk ki 3-4 helyet, amelyek megfelelnek az elvárásainknak. Kérjünk személyes találkozót a vezetőtől, amely során megtekintjük az épületet, a csoportszobákat, megismerjük a leendő óvónőt.

G.E.: A szülők többsége a lakhelyéhez, vagy munkahelyéhez közeli óvodákat veszi sorra, így az utazás kevesebb időt emészt föl. Tekintsük át ezeknek az óvodáknak a honlapját, vannak-e fejlesztési lehetőségek, működik e ott a tehetséggondozás. Ne csak a fakultatív lehetőségeket nézzük, szánjunk időt az intézmény pedagógiai programjára, hiszen ez az óvoda tudásbázisa, értékrendszere, amelyet 3-4 év alatt elsajátít gyermekünk.

Hogyan mérlegeljünk?

K. É. : Legyen a környezet tiszta, rendezett, tágas és biztonságos. Milyen az udvar? Van-e elegendő zöld terület a szabad játékra? Milyen a csoportszoba? Vannak-e játékok? Nem kell drága játék, a lényeg hogy kreatívan tudjanak időt tölteni, sok-sok felfedezéssel. Az építőkockák, babák is fontosak, de még jobb, ha van lehetőség bábozásra, kézműveskedésre, mert ez mozgatja meg a gyerek fantáziáját.

G.E.: Térjünk ki a napirendre, a foglalkozásokra, az éves programra. Állami intézményekben sokszor gondot okoz a 10-11 hetes nyári szünet, amely magánintézményeknél csak 2-3 hét. Kisebb csoportokban a mi gyermekünkre több idő és törődés jut, ez is fontos szempont, melyet a magánóvodák tudnak biztosítani. Miként alakul a beszoktatás? Általában 2 hét szokott lenni. Kevesebb idő nem igazán elegendő, de túlhúzni sem érdemes. A felnőtteknek is szüksége van időre, egy új munkahelyen, ezt a gyerekeknek is biztosítani kell, hiszen nekik még a bizalmat is fel kell építeni egy eddig ismeretlen ember felé.

Korosztályos vagy vegyes csoport?

G.E.: Sokéves tapasztalatom mondatja velem: a gyerekből a maximumot korosztályos csoportban lehet kihozni. Sok az érv a vegyes csoport mellett, állami intézményekben ez a gyakoribb megoldás, de csak nagyon jó csoportbeosztás mellett működőképes, amikor mind a kor és nem szerinti arányok meg tudnak maradni, hiszen erre épülnek a foglalkozások. A nagyokat iskolára kell felkészíteni, a kisebbekkel meg a szobatisztaságon kell dolgozni, s ezt egy időben, hogy senkinek se sérüljön az érdeke.

K.É.: Óvoda fenntartóként azt tapasztalom, hogy a szülőkben nagycsoportra szólal meg a vészcsengő, ekkor realizálják, hogy gyermekük 6 éves és mégsem tart ott, ahol kellene. Majd jön a kétségbeesés, „hogyan pótoljuk, ami addig elmaradt”? Előfordul sajnos, hogy a vegyes csoportból érkező gyerekeknél kimaradnak az alapok, ezt nekünk egy év alatt kell megoldanunk. Óvodánkban 2017 szeptemberétől ezért is indítunk iskola-előkészítő nagycsoportot, olyan alapozó év gyanánt, amely megteremti az átmenetet az iskola és az óvoda között.

Fakultatív programok? Kellenek?

G.E.: Igen, de mértékkel. Az úszásnak, judonak, focinak fontos közösségépítő funkciója van. A szocializáció egy fontos közege minden ilyen tevékenység, amely megmutatja a gyereknek a kereteket, szabálytudatot alakít ki benne és ahol barátságok alakulnak. Kicsik esetében heti 1-2, nagyobbaknál heti 2-3 – a gyermek által választott - foglalkozás javasolt.  

K.É.: Igen, de csak játékosan. A sport még ne az élsportról szóljon és egy angol foglalkozáson is játékosan közelítsünk a gyerekhez. A mozgás kulcsfontosságú, a megfelelő szintű testi-értelmi-érzelmi érettség alapja. Bizonyos mozgásformák kimaradása csecsemőkorban okozhat később írás-olvasási problémákat, ez legyen szempont az intézményválasztásnál.

Mit üzennek a választás előtt álló szülőknek?

K.É.: Az óvodaválasztás az iskola előszobája, ami itt kimarad, azt nehéz pótolni, ennek tükrében válasszunk óvodát!

G.E: Hallgassanak a megérzéseikre, amikor döntenek!

ec_au_6.jpg

További információ: www.varazshidtanoda.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koneliiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr8212796840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása