A PISA jelentés, a finn „csoda” versus Magyarország
2017. január 30. írta: KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS ISKOLÁJA

A PISA jelentés, a finn „csoda” versus Magyarország

A PISA jelentés, a finn „csoda” és Magyarország

Mi is az a PISA jelentés?

A PISA napjaink legátfogóbb nemzetközi felmérése, melyet három évente rendeznek meg annak érdekében, hogy az országok oktatáspolitikáját összehasonlítsák. Sokféle tárgyat vonnak be a vizsgálatba, de nagyrészt a való életből vett feladatokat adnak a tanulóknak. A PISA egyik megkülönböztető jellemzője az is, hogy nemcsak számon kéri mindazt, amit a diákoknak meg kellett (volna) tanulniuk, hanem azt próbálja értékelni, hogyan tudják alkalmazni a tanultakat.

 

Mitől egyedi a finn rendszer?

2000-2006 között Európai viszonylatban Finnország kiemelkedő eredményeket ért el a PISA vizsgálatokban, joggal érdemelték ki a „finn csoda” jelzőt oktatási sikereikre. De mitől is olyan sikeres ez a rendszer? Az északi országban a tanárok a társadalom egyik legelismertebb hivatását űzik a társadalmi megítélés szerint, hiszen gyermekeket oktatnak. A tanárok egy általános alaptantervet követnek, bármilyen oktatási segédletet használhatnak munkájukhoz, a diákok interneten is tájékozódnak, illetve rengeteg könyv online is elérhető. A kiterjedt könyvhálózat miatt magas az olvasás presztízse, a gyerekek szeretnek olvasni, ezáltal tájékozottabbak is. A tanítók szeretik a gyerekeket, nem kirekesztő, hanem befogadó a rendszer, mindenkinek lehetőséget biztosítanak a tanulásra, vallják, hogy minden gyermek tehetséges valamiben, így a gyerekek szeretik az iskolát, szeretik, amit csinálnak. A befogadó szemlélet elősegíti, hogy mindenki részesülhet az oktatásból, aki pedig megfelelő oktatást kap, annak nagyobb sikerei lesznek a munkaerő-piacon.

 

Hol helyezkedik el Magyarország ebben a vizsgálatban?

Ha pozitívan akarunk értékelni, akkor röviden azt mondhatjuk, hogy a középmezőnyben, de nem ennyire árnyalt a kép, sajnos.

Alapvető hibája a rendszerünknek, hogy a praktikus tudás helyett a lexikális tudásra épít, azaz nem feladatmegoldó, gyakorlatias gyerekeket ont magából, hanem magoló, elméleti tudást megszerző fiatalokat, akik miután megszerezték a tudást, nem tudják, hogy azt mire is kéne használni.

A magyar oktatáspolitika túlságosan centralizált, fentről erősen irányított, amely behatárolja a pedagógusok lehetőségét a tanításra. Ahogy azt korábban már láttuk, a finn rendszernek pont az az erénye, hogy a tanároknak szabadságot ad módszerekben és eszközökben, míg a magyar pedagógusnak még csak választási lehetősége sincs például a tankönyvcsaládot illetően.

A finn rendszer, és egyébként a PISA teszteken jól teljesítő országokban is megfigyelhető, hogy a kulcskompetenciák elmélyítése a fő irányvonaluk, amely már felkészíti a gyerekeket a felnőtt életre. Pedagógiájukban előszeretettel alkalmazzák a cselekedtető és gondolkodtató csoportmunkákat, többféle tanulási mechanizmust ötvöznek, széleskörű tudást adnak és nem a lexikális tudásra alapoznak.

Célunk egy olyan, Magyarországon egyedülálló oktatási alapozó rendszer megalkotása melyben a fentebb említettek megvalósításra kerülnek, és olyan gyerekeket nevel ki, aki:

-       Képes csapatban gondolkozni, feladatszemléletű és problémaorientált,

-       Cselekvő és gondolkodó, tudását aktívan, a helyzethez igazítva tudja alkalmazni,

-  Használható nyelvtudással rendelkezik, amely idegen nyelvi környezetből, anyanyelvi oktatótól ered,

-       Mozgásközpontú szemlélettel rendelkezik, azaz lételeme a mozgás, hiszen a mozgás már fél egészség,

-       Modern tanulási technikák révén szívja magába a tudást.

Mint ismeretes 21. század gyermekeinek már az internet minden kérdésére választ tud adni, csak az a fontos, hogy megtanulja a számítógépet „jól” használni. Nem az a gyermek indul előnnyel a társadalomban, aki a „jó tanuló” eszményét testesíti meg, hanem az a gyermek, aki képes olyan tudást megszerezni, amivel megállja helyét a munkaerőpiacon.

 

Mit nyújt ezek alapján intézményünk?

-      ·         Iskola előkészítő csoportunkban a játékosan megszerzett, gyakorlati tudásra építünk

·         Kompetencia alapú tanulást fogunk megvalósítani, cselekedtető, gondolkodtató csapatmunkákkal, új ismeretek megszerzése révén

·         „Katedra szemléletű” nevelés helyett csoportosan megoldandó projekt feladatokkal szeretnénk tarkítani a nevelés színtereit

·         Mozgásra és egészséges életmódra nevelést

·         Használható idegen nyelvi alapokat

Amennyiben Ön is úgy gondolja, hogy gyermeke számára ezek a lehetőségek utat nyitnak egy sikeresebb felnőttkor felé, akkor alapozza meg gyermeke jövőjét Velünk!

Bővebb információ: http://www.kincsemsziget.hu/iskola_elokeszito

 

Jelentkezés: https://goo.gl/forms/4qv172uMnjgg075Y2

További kérdés esetén forduljon Hozzánk bizalommal:

Kardos Éva: 06-70/271-3737

kincsemsziget1@gmail.com

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koneliiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr712051777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása